De zigeuner levert Beste Bouwteam 2018

14-06-2018
De zigeuner levert Beste Bouwteam 2018

Bouwunie Limburg schrijft jaarlijks samen met een aantal toonaangevende partners uit de bouwsector een wedstrijd voor Het Beste Bouwteam uit. Een wedstrijd waarbij verschillende bouwteams met elkaar kunnen wedijveren voor de titel van het beste bouwteam, een team dat uitblinkt door hun unieke samenwerking en een meerwaarde creëerde voor de bouwsector.

Tom Preuveneers, afgevaardigde van de Orde van architecten en tevens juryvoorzitter wordt bijgestaan door vertegenwoordigers van de ingenieursvereniging ie-net, Vlaamse Beroepsvereniging Van Veiligheidscoördinatoren en Nationale architectenvereniging Limburg. Ook Bouwinnovatie, Bouwkroniek, RiskSolutions, ADMB, Knauf, Konvert Konstrukt en Syntra Limburg nemen deel aan de jurering.

De jury van het beste bouwteam ging op zoek naar een bouwteam dat bestaat uit minimum vijf personen die samengewerkt hebben aan een project dat maximum vijf jaar oud was en in de provincie Limburg gebouwd werd. Een samenwerking tussen de teamleden gekenmerkt door dynamiek, vlotte communicatie, actieve inbreng en de nodige portie flexibiliteit. Een team bestaande uit échte teamspelers die ook oog hadden voor gemeenschappelijke kostencalculatie en milieuvriendelijkheid.

Op 22 mei maakte de jury de drie laureaten voor “Het Beste Bouwteam 2018” bekend:

Het bouwteam van het project ‘Park Leopold’ te Sint-Truiden, met als bouwheer NV Leopold (Bouwbedrijf Dethier & Vestio) en Bouwbedrijf Dethier als hoofdaannemer. Park Leopold is een exclusief en residentieel project met 79 hedendaagse luxe appartementen en enkele kantoor- of handelsruimtes.

Het bouwteam van het project ‘Nieuwbouw crematorium “Stuifduin”’ te Lommel, met als bouwheer Pontes en Vanhout nv als hoofdaannemer. Dit betreft de bouw van een crematorium met aula’s en ruimte voor koffietafels. Uniek is ook een waterpartij die een waterspiegel creëert waarop een kist kan staan voor buitendiensten, iets unieks in de uitvaartsector internationaal.

Het bouwteam van het project ‘De Zigeuner’ te Diepenbeek, met als bouwheer JARIPA bvba en verschillende nevenaannemers. Het project omvat de volledige verbouwing van het kantoorgebouw van reisorganisatie De Zigeuner.

Davy Maesen, gedelegeerd bestuurder Bouwunie Limburg: “Een goede samenwerking tussen de bouwheer, architect, ingenieurs en aannemers is van cruciaal belang in de bouwsector. Werken in teamverband leidt tot een beter voorbereide uitvoering en dus een daling van faalkansen. De uiteenlopende expertise van de verschillende partijen komt het eindresultaat alleen maar ten goede.

Bouwunie Limburg wil met dit project vooral een positief signaal geven aan de Limburgse bouwsector en het werken in bouwteam promoten. Een team bestaande uit echte teamspelers die ook oog hadden voor gemeenschappelijke kostencalculatie en milieuvriendelijkheid. Een verantwoordelijk team met inzicht, kwaliteit en talenten. Met daarnaast een groot wederzijds respect en vertrouwen onder de partners. Een belangrijke voorwaarde om als bouwteam succesrijk te zijn!

Tom Preuveneers, voorzitter jury Beste Bouwteam 2018: ”Laat mij eerst zeggen dat alle drie de projecten hun eigen uitdagingen, kwaliteiten, complexiteiten en charmes hadden en zich toonden als waardige mededingers.  Maar er moet er eentje de eerste zijn en dat is in dit geval het bouwteam dat de verbouwing van het kantoorgebouw van de Zigeuner realiseerde.   Enkele feiten die meegedragen hebben tot de beslissing van de jury zijn:

-Los van het niet evidente vergunningentraject, onderscheidde dit project zich hier o.a. door de locatie, of beter de situatie.  Het betrof hier immers een uitbreiding en verbouwing van bestaande gebouwen terwijl de activiteiten gewoon doorgingen.  In deze context worden dus onrechtstreeks bouwheer, maar ook personeel en cliënteel bij het bouwteam betrokken.

-De algemene leiding van het project lag hier in handen van de architect, maar reeds in een prille fase werden uitvoerders mee betrokken in het proces door o.a. BIM voor de technieken.

-Een uitgebreide techniekenstudie heeft geresulteerd in een bijna energieneutraal gebouw.  Hetgeen initieel niet voorzien was en dus ook een bijkomende investering en overtuiging van de bouwheer vroeg.

Nu, wanneer komt de goede teamwerking tot uiting?  Wanneer het niet loopt zoals voorzien.

In dit dossier werden er zowel kort vóór aanvang als meermaals tijdens de werken verschillende wijzigingen doorgevoerd en dienden er “en cours de route” nog keuzes gemaakt te worden.  Soms was de timing zeer krap, maar soms dienden er ook zaken terug afgebroken te worden.  Om dan nog maar te zwijgen over het al dan niet verrekenbaar zijn van de aanpassingen.

Wanneer in dergelijke omstandigheden meerdere aannemers gelijktijdig op de werf aanwezig zijn, brengt dat stress met zich mee.  Al deze aanpassingen tijdens de uitvoering vragen veel begrip, flexibiliteit en inzet van de desbetreffende aannemers.  Iedereen was evenwel uitermate gemotiveerd, overuren werden niet geschuwd en aannemers hielpen elkaar, zelfs buiten eigen vakgebied.

De continue dialoog voor en tijdens de werken, de constructieve instelling en de vloeiende samenwerking tussen partijen hebben ervoor gezorgd dat de werken verlopen zijn zonder noemenswaardige incidenten en ruim binnen de vooropgestelde termijn.

Het is dan ook omwille van die redenen dat dit project verkozen is tot winnaar van “Het Beste Bouwteam” 2018.”

Gisterenavond, 13 juni, nam de winnaar de eretitel in ontvangst op locatie van De Zigeneur te Diepenbeek.

Leden van het winnende bouwteam:

Bouwheer                                                        JARIPA BVBA/De Zigeneur

Architect                                                          Iglesias Leenders Bylois Architecten Bv Bvba

Hoofdaannemer                                             Gesplitste aanneming

Ingenieursbureau                                          B.T.A Ingenieurs

Veiligheidscoördinator                                STETO Engineering solutions

Betrokken aannemers en onderaannemers:

-RUWBOUW: Jacobs i3 & BG Construct

-GRONDWERKEN & BUITENAANLEG: David Jonkmans

-DAKWERKEN/GEVELWERKEN: Peters Leon dakwerken

-BUITENSCHRIJNWERK: GW ramen en deuren

-LIFT: All lift engineering bvba